Setter medlemsrekorder

2.292 forskere og kunnskapsarbeidere meldte seg inn i Forskerforbundet i 2022. Det er ny rekord. Og snart passeres den magiske 25000-grensen.

Forskerforbundet er i solid vekst. Aldri før har så mange valgt å organisere seg i forbundet som i fjor. I alt 2.292 forskere og kunnskapsarbeidere meldte seg inn i 2022 – det er ny rekord.

– Det er veldig hyggelig at så mange velger å organisere seg hos oss. Det gir oss økt styrke i forhandlinger og i arbeidet for gode arbeidsvilkår for forskere og kunnskapsarbeidere, sier generalsekretær Birgitte Olafsen.

Hun er spesielt glad for mange unge medlemmer.

– Bare i høst meldte 313 stipendiater seg inn. Det er veldig gledelig. Stipendiatene er en prioritert gruppe for oss, både i det politiske arbeidet og i lønnsforhandlinger, understreker Olafsen.

I alt er medlemsveksten blant yrkesaktive medlemmer på hele 3,5 prosent, mot 2,5 prosent i fjor. Dermed nærmer Forskerforbundet seg 25.000 medlemmer. Generalsekretæren gir de lokale tillitsvalgte mye av æren.

– Vi har et veldig kompetent tillitsvalgtkorps, og det bidrar sterkt til at så mange velger å melde seg inn. Nye medlemmer ser at vi gir god støtte både i lønnsforhandlinger og i andre spørsmål. I tillegg er de tillitsvalgte flinke til å spørre nye ansatte om de er organisert. Målet vårt er at enda flere forskere og kunnskapsarbeidere organiserer og engasjerer seg, avslutter Olafsen.

Ikke medlem i Forskerforbundet? Meld deg inn her!

Her kan du lese mer om medlemstallene våre: Fakta om Forskerforbundet