Høy andel postdoktorer ved OUS uten fast jobb

– Som regel får man ikke forlengelse. Dette er i strid med at postdoktorstillingen skal være en rekrutteringsstilling, sier klinikktillitsvalgt i Forskerforbundet ved Oslo universitetssykehus (OUS), Linda Møllersen, til Dagens Medisin.

Linda Møllersen

Linda Møllersen. Foto: Vidar Sandnes, Dagens Medisin

Tirsdag ble prosjektrapporten «Fast ansettelse som hovedregel. Beste praksis i norske forskningsinstitutter» lagt frem på et frokostseminar i Forskerforbundets lokaler.

Rapporten redegjør for omfanget av faste og midlertidige ansettelser ved Folkehelseinstituttet og ved Oslo universitetssykehus. Ifølge rapporten er én av tre blant kjerne-forskningspersonalet ved Oslo universitetssykehus (OUS) midlertid ansatt.

Linda Møllersen er klinikktillitsvalgt i Forskerforbundet ved Klinikk for laboratoriemedisin, OUS Rikshospitalet og har vært med i prosjektgruppen for rapporten. Hun er ikke overrasket over omfanget av midlertidig ansatte.

– Vi har vært kjent med problematikken en stund. En postdoktorstilling kan vare opp til tre til fire år, og da slår regelen inn om krav til fast ansettelse ved en eventuell forlengelse. Som regel får man ikke forlengelse. Dette er i strid med at postdoktorstillingen skal være en rekrutteringsstilling, sier Linda Møllersen til Dagens Medisin.

Les hele saken i Dagens Medisin