Ber regjeringen legge press på Ungarn

– Den akademiske friheten er under angrep i Ungarn. Regjeringen må bidra til økt internasjonalt press mot ungarske myndigheter, mener Forskerforbundets leder Petter Aaslestad.

#IstandwithCEU

Tirsdag vedtok det ungarske parlamentet en lov som vil tvinge The Central European University ut av landet.

Det anerkjente, engelskspråklige universitet sier det vil kjempe med «alle mulige lovlig tilgjengelige hjelpemidler» for å få omgjort den nye loven.

Leder i Forskerforbundet, Petter Aaslestad, oppfordrer regjeringen til å ta opp saken med ungarske myndigheter.

– Dette er et alvorlig angrep på den akademiske friheten. Det er svært viktig at Norge og andre europeiske land nå gir klar beskjed til ungarske myndigheter om at en slik politikk er helt uakseptabel, og et angrep på det europeiske utdanningssamarbeidet, sier Aaslestad.

Både Forskerforbundet og CEU er medlemmer av det globale nettverket Scholars at Risk, som jobber for akademisk frihet og beskyttelse av forskere verden over. Scholars at Risk fordømte tidligere denne uken utviklingen i Ungarn i et brev til ungarske myndigheter.