Storsuksess på 6 minutter og 40 sekunder

– Det har vært utrolig inspirerende å se forskere vise sin betydning på en så engasjerende måte, sier organisasjonssjef i Forskerforbundet Joar Flynn Jensen. Høstens PechaKucha-turne samlet fulle hus – og også du kan få med deg høydepunktene.

Foredragsholderne på PechaKucha-kveld i Bergen 26. oktober 2016

Hvorfor henger testiklene på utsiden av kroppen?
Hva er sammenhengen mellom brystkreft og gåsehud?
Hva skjer hvis makrellfisket kollapser?
Hvordan kan en parkbenk redusere antallet underernærte eldre mennesker i Norge?

Dette var blant spørsmålene som ble besvart da Forskerforbundets medlemmer inntok scenen i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø i høst.

Bakgrunnen var at Forskerforbundets kampanje Hjernekraftverk ble gjennomført som en PechaKucha-turne, der forskere fikk vise fram forskningen foran et stort publikum.

PechaKucha er en populær presentasjonsform som går ut på å formidle et budskap gjennom 20 lysbilder og maks seks minutter og 40 sekunder.

– Å formidle et komplekst forskningsmateriale på så kort tid er ikke lett. Men våre medlemmer tok utfordringen på strak arm. Jeg er imponert over hvilken kompetanse medlemmene har, og hvilken bredde som finnes i Forskerforbundet. Foredragene har vist for et stort publikum hvilken enorm verdi våre medlemmer representerer for samfunnet, sier Flynn Jensen.

Over 1200 mennesker møtte opp for å høre forskernes lynforedrag.

– Det var fullt hus i alle byer. I Trondheim buktet køen seg rundt Samfundet. Det var også gøy å se et så ungt og entusiastisk publikum. Vi driver målrettet rekrutteringsarbeid mot unge forskere og studenter, så dette var en fin anledning for oss til å få vist fram Forskerforbundets arbeid. Vi opplever også medlemsvekst i disse gruppene, poengterer Flynn Jensen.

Han utelukker ikke flere PechaKucha-kvelder.

– PechaKucha og Forskerforbundet viste seg rett og slett å passe veldig godt sammen. Tilbakemeldingene har vært utrolig gode, både fra publikum og fra dem som stod på scenen. PechaKucha er en fin blanding av alvor og underholdning, som vi håper å få til på flere læresteder.

Og organisasjonssjefens favorittforedrag på turneen?

– Matematikkforedraget til Roger Antonsen ved Universitetet i Oslo var kanskje min personlige favoritt – men det er nesten umulig å velge, avslutter Flynn Jensen.