Dette er vinnerne av Hjernekraftprisen 2016

– Spennvidden blant bidragene var stor, men felles for vinnerne var engasjerende og tankevekkende formidling, sier juryleder Tora Aasland. Den offisielle prisutdelingen finner sted 25. januar.

13.12.2016

Hjernekraftprisen 2016

(Hjernekraftprisen 2016) Forskerforbundet

Hjernekraftprisen er en del av Forskerforbundets kampanje «Hjernekraftverk», og skal vise fram det viktige forsknings-  og utviklingsarbeidet medlemmene av Forskerforbundet gjør. Prisen deles i år ut for fjerde gang.

Juryen, bestående av leder Tora Aasland (tidligere forskningsminister), Marit K. Slotnæs (debattredaktør i Morgenbladet), Marianne Andenæs (leder i Norsk studentorganisasjon) og Petter Aaslestad (leder i Forskerforbundet), har nå kåret vinnerne av Hjernekraftprisen 2016.

Paul Egil Leer-Salvesen (Universitetet i Agder) og Gyri Teien Haugland (Universitetet i Bergen) deler førsteplassen med 30.000 kroner hver, mens Øyvind Kvalnes (BI) og Øivind Fjeld-Solberg (Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress) deler andreplassen og får 20.000 kroner hver.

Her kan du lese vinnerbidragene

Den offisielle prisutdelingen finner sted i Forskerforbundets lokaler i Tullinsgt 2, den 25. januar 2017 kl. 16.30.

Dette er juryens begrunnelse:

Paul Egil Leer-Salvesen (Universitetet i Agder) med bidraget «Sorg og håp», tildeles 30 000 kroner.
Bidraget handler om innsenderens erfaringer med tidligere forskningsarbeid på drapsdømte menn i fengsel. Leer-Salvesen evner å formidle et alvorlig tema og hvordan erfaringene er relevante i ulike tider og kontekster. Bidraget går inn i debatten om humanitære verdier.

Gyri Teien Haugland (Universitetet i Bergen) med bidraget «Rognkjeksen er en superhelt, men klarer den å overvinne lakselusen?», tildeles 30 000 kroner.
Bidraget omhandler bruk av rognkjeks til å fjerne lakselus på oppdrettslaks. Å overvinne lakselus er av stor betydning for en næring som har avgjørende betydning for norsk økonomi. Forfatteren klarer på en folkelig og levende måte å formidle innovasjon i praksis, rognkjeksens bruksområder og fordeler med å bruke rensefisk i stedet for andre mindre miljøvennlige metoder. Det redegjøres også for utfordringer knyttet til metoden.

Øyvind Kvalnes (Handelshøyskolen BI) med bidraget «Filosofi for ingeniører», tildeles 20 000 kroner.
Bidraget belyser et nytt og for mange ukjent perspektiv på et viktig ledd i en produksjonsprosess og gir en beskrivelse av filosofi som en praktisk disiplin som tas i bruk for å skape bevissthet om kvalitet i oljeproduksjonene.  I framstillingen er det et industrielt prosjekt som beskrives, men juryen mener beskrivelsen av metoder, utfordringer og viktigheten av tillit og medvirkning i alle produksjonsledd har relevans for de fleste arbeidsorganisasjoner. Bidraget betraktes som et fint tilskudd til debatten om ytringsfrihet og den enkeltes ansvar i produksjonsprosesser.

Øivind Fjeld-Solberg (Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress) med bidraget «Forskningens og utviklingsarbeidets uransakelige veier…», tildeles 20 000 kroner.
Bidragsyteren tar oss med inn i forskningsprosesser som starter med 22. juli og som slutter med flyktningers psykiske helse. Bidraget gir et godt bilde av hvordan forskningsprosessen utarter seg for mange. Historien om hvordan forskere finner sammen i prosjekter som omhandler tema som glir over i hverandre, er fint fortalt og forfatteren evner å formidle både intensjoner og handlinger i forskningsprosessen. Forfatteren går over i et aksjonsmodus i beskrivelsen av forløpet i prosjektet og argumenterer godt for dette.