Forskerne forventer satsing på kunnskap

Samarbeidsavtalen som sikrer Høyre og Fremskrittspartiet regjeringsmakt varsler lite konkret politikk for forskningsfeltet, skriver Forskerforum.no.

Petter Aaslestad

Vi har spilt inn våre ti forventninger til Solberg-regjeringen, og de ligger der fortsatt, sier leder i Forskerforbundet Petter Aaslestad til Forskerforum.no.
– Med en regjering med to partier, blir det viktig å samarbeide ikke bare med dem, men med alle de andre partiene på Stortinget. Vi har allerede en god kontakt med alle partiene, så sånn sett blir det ingen endring for oss, legger han til.

– Vi er veldig spent på regjeringserklæringen som skal komme, sier Aaslestad videre.
– Det er først da vi ser hvordan politikken blir seende ut. Avtalen som nå er inngått sier at regjeringen vil basere politikken på en sterkere satsing på kunnskap og kompetanse. Det er et lovende signal og i overenstemmelse med Forskerforbundets politikk.