Fast jobb i akademia?

Hva vil Røe Isaksen gjøre for å redusere bruken av midlertidige ansettelser i akademia, spør Petter Aaslestad (leder av Forskerforbundet) i et innlegg i Dagbladet i dag.

27.11.2013

1 av 5 i undervisnings- og forskerstillinger ved høyskolene og universitetene har ikke fast ansettelse. Det er mer enn dobbelt så mange som i arbeidslivet for øvrig. For de det gjelder betyr det usikkerhet rundt egen jobbsituasjon og inntekt. Det i seg selv er problematisk, men det utgjør også en utfordring for de som vil styrke kunnskapssatsingen i Norge.

Forskerforbundet frykter at den høye bruken av midlertidighet går utover rekrutteringen. Mange talenter forsvinner over i andre sektorer hvor de tilbys fast jobb. Dette er kritisk fordi Norge står ovenfor en kombinasjon av høy aldersavgang i sektoren, økt studentmasse og behov for økt satsing på forskning.  Vi trenger rett og slett flere inn i sektoren og det skjer ikke av seg selv.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen var opptatt av midlertidighet i akademia som Stortingsrepresentant. Blant annet stilte han i Stortinget spørsmål til daværende kunnskapsministeren om hva hun gjorde for å unngå bruk av ulovlig midlertidighet. Nå er Røe Isaksen ansvarlig statsråd for en regjering med høye ambisjoner i kunnskapspolitikken. Det er tid for å gå fra ord til handling: Hva vil Røe Isaksen gjøre for å redusere bruken av midlertidige ansettelser i akademia?

Petter Aaslestad, leder av Forskerforbundet

Innlegget stod på trykk i Dagbladet 27. november 2013.