Bjarne Hodne en av de 10 viktigste i norsk forskning

I den nye utgaven av boka "Hvem er hvem?" presenteres Forskerforbundets leder Bjarne Hodne som en av de 10 viktigste personene innen norsk forskning.

15.09.2008

I boka har redaksjonen, med Aftenpostens kultur- og debattredaktør Knut Olav Åmås i spissen, plukket ut det de mener er de 1000 viktigste og mektigste personene i Norge i dag. Innenfor 18 ulike kategorier presenteres lister over de 10 viktigste personene.

De 10 viktigste innen forskning

"10 på topp"-lista innen forskning består foruten Bjarne Hodne av (i alfabetisk rekkefølge) NTNU-rektor Torbjørn Digernes, NUPI-direktør Jan Egeland, UiO-rektor Geir Ellingsrud, direktør Odd-Bjørn Fure ved Holocaust-senteret, Forskningsrådets direktør Arvid Hallén, forretningsmannen Trond Mohn (som har gitt milliardbeløp til forskning, bl.a. ved Universitetet i Bergen), SINTEFs konsernsjef Unni Steinsmo, PRIO-direktør Stein Tønnesson og forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland.

Bjarne Hodne har ledet Forskerforbundet siden 1. januar 2007. Han er professor i kulturhistorie ved Universitetet i Oslo, og har hatt flere ledende verv ved UiO og i Norges forskningsråd.

Om Bjarne Hodne (fra boka)

"Som leder i Forskerforbundet er Bjarne Hodne den fremste valgte tillitsmann for vitenskapelig ansatte i Norge, og skal lede an i det han ser som sin viktigste oppgave, nemlig å bedre lønns- og arbeidsvilkårene innen høyere utdanning og forskning. I tillegg vil Hodne kjempe for å bedre de økonomiske rammevilkårene i en sektor alle snakker varmt om, men som har en tendens til å havne noe lenger ned på prioriteringslista når statsbudsjettet skal legges."

Artikkelen om Bjarne Hodne i "Hvem er hvem" er skrevet av journalist og forfatter Jan Zahl, tidligere redaktør i Forskerforum.