TARIFF 2016: Mulig streik i staten

Meklingen i det statlige tariffoppgjøret pågår. Hvis det ikke blir enighet innen fristen klokken 24.00 natt til torsdag 26. mai, kan store statlige grupper være i streik fra torsdag morgen.

20.05.2016

Tariff 2016

(Tariff 2016)

I staten tar Unio i første omgang ut 2000 medlemmer. Uttaket følger de nye politidistriktene, og i starten er det følgende områder som vil merke streiken: Oslo, Agder, Nordland, Øst (Romerike og Follo), Sør-Vest (Rogaland) og Vest (Hordaland).

– Dette er en krevende mekling, men vi gjør alt vi kan for å få til en løsning. Vi må likevel forberede oss på konflikt. Dersom vi ikke klarer å komme til enighet, er streik et virkemiddel som vi vil ta i bruk, sier forhandlingsleder Petter Aaslestad i Unio Stat.

Han understreker at årets oppgjør primært ikke dreier seg om penger, men om prinsipper.
– Dette handler først og fremst om retten til å forhandle om våre medlemmers fremtidige pensjon. Den retten er helt grunnleggende for oss som fagforbund, og svært viktig for de 750.000 ansatte i offentlig sektor.

Virksomheter som rammes ved en eventuell streik i staten er i stor grad universitets- og høgskolesektoren og politi- og lensmannsetaten. I hovedsak er det kunnskapsarbeidere som er tatt ut i streik, altså personer som driver forskning og utdanning til ulike sektorer, som for eksempel helse- og utdanningssektoren.

I politiet er det i hovedsak tatt ut personer innen forebygging, etterforskning, forvaltning og ordenstjeneste. Det er også tatt ut personer i andre statlige etater, som for eksempel NAV og Skatteetaten. Også prester vil bli tatt ut i streik.

Om det er behov for dispensasjon fra streiken, er det arbeidsgiver som sender inn søknad om dette. Søknaden drøftes lokalt, og avgjøres sentralt. Dispensasjonssøknadene vil bli behandlet fortløpende.