Tariffnyheter

Her finner du siste nytt om lønnsoppgjørene (alle sektorer). For informasjon fra tidligere års lønnsoppgjør, velg årstall til venstre.

Statsoppgjøret 2017:
    Krav og tilbud

(27.04.2017) Krav og tilbud fremmet av hovedsammenslutningene og av staten ved Kommunal- og moderniseringsdepartementet i det statlige tariffoppgjøret 2017.

Enighet i lønnsoppgjøret for kommunesektoren

(27.04.2017) Partene i kommunesektoren kom i dag fram til en forhandlingsløsning i årets mellomoppgjør. Rammen for oppgjøret er på om lag 2,4 prosent. – Vi mener dette resultatet vil gi reallønnsvekst, forutsatt at prisveksten ikke blir høyere enn anslått, sier forhandlingsleder for Unio kommune, Steffen Handal.

Unio kommune krever reallønnsvekst

(27.04.2017) I dag startet forhandlingene mellom KS og partene i kommunesektoren. Partene har frist til 1. mai med å komme til enighet. – Vi krever reallønnsvekst, sier forhandlingsleder for Unio kommune, Steffen Handal.

Innledende forhandlinger mellom Unio og Spekter gjennomført

(04.04.2017) I dag ble de innledende forhandlingene mellom Unio og Spekter gjennomført. Årets hovedoppgjør i Spekter omfatter i overkant av 44 000 Unio-medlemmer, hvorav 1 350 i Forskerforbundet.

Unio krever reallønnsvekst i staten

(30.03.2017) I dag åpnet årets lønnsoppgjør i staten. – 2016 ga reallønnsnedgang for ansatte i staten, i 2017 krever vi reallønnsvekst, sier Petter Aaslestad, leder av Unio Stat.

Sjekk dine medlemsopplysninger!

(23.03.2017) Snart starter tariffoppgjøret 2017. Nå er det ekstra viktig at Forskerforbundet har riktig informasjon om deg som medlem. Logg inn på Min side og sjekk dine opplysninger.

Reallønnsnedgang i alle tariffområder

(20.02.2017) Vi må komme tilbake til en normal lønnsvekst der arbeidstakerne får en rettferdig del av verdiskapinga, sier Unio-leder Ragnhild Lied i en kommentar til rapporten fra Det tekniske beregningsutvalget (TBU) som ble lagt fram i dag.

– Utdanning og kompetanse må lønne seg

(13.02.2017) – Unio arbeider for et rettferdig og forutsigbart lønnssystem i staten, som sikrer at utdanning og kompetanse lønner seg. Denne rapporten blir en del av kunnskapsgrunnlaget for dette arbeidet, sier leder i Unio Stat, Petter Aaslestad.

Ny hovedavtale og hovedtariffavtale – Den norske kirke

(01.12.2016) Forhandlingene om hovedavtale og hovedtariffavtale for Forskerforbundets medlemmer i Den norske kirke er avsluttet, og tirsdag kveld 29. november ble protokollen mellom KA og arbeidstakerorganisasjonene undertegnet.

Meklingsløsning for Unio-forbundene i Virke (HUK-området)

(19.11.2016) Partene anbefalte i morgentimene lørdag meklingsmannens forslag til løsning gjeldende for Helse, Utdanning og Kulturområdet (HUK) i Virke.

Fellesopplæring i Hovedavtalen i KS

(17.11.2016) I september gjennomførte partene i KS-området fellesopplæring i Hovedavtalen for ledere, rådgivere og hovedtillitsvalgte. Her finner du presentasjon med manustekster samt filmer til bruk i kommuner og fylkeskommuner.

Enighet om ny tariffavtale ved Nasjonalmuseet

(17.11.2016) Tirsdag 15. november ble det ført forhandlinger mellom Arbeidsgiverforeningen Spekter og LO Stat, YS og Unio om ny tariffavtale for de ansatte ved Nasjonalmuseet.

Kan bli streik i museer, skoler, høgskoler og sykehus

(15.11.2016) Torsdag 17. november klokken 10.00 starter meklingen mellom Virke og Unio innenfor helse, utdanning og kultur (HUK-området). Dersom partene ikke finner en løsning innen meklingsfristen fredag 18. november klokken 24.00, kan det bli streik i flere virksomheter med medlemskap i Virke.

Mekling i Virke i november

(05.10.2016) 9. september brøt Unio-forbundene forhandlingene med Virke for medlemmene innen helse-, utdanning- og kultursektoren. Meklingstidspunktet er utsatt til 17. og 18. november. Blir det ikke løsning i meklingen, kan det bli streik fra lørdag 19. november.

Brudd i Virke-forhandlingene

(09.09.2016) Unio-forbundene brøt forhandlingene med Virke for medlemmene innen helse-, utdanning- og kultursektoren i natt kl. 01.05. Forbundene i Akademikerne og Lederne brøt samtidig.

< Forrige 1 2 3 4 5  ... Neste >

Vis artikler fra

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet fra Forskerforbundet. Nyhetsbrevet sendes ut ca hver 14. dag.