Tariffnyheter

Her finner du siste nytt om lønnsoppgjørene (alle sektorer). For informasjon fra tidligere års lønnsoppgjør, velg årstall til venstre.

Reallønnsnedgang i alle tariffområder

(20.02.2017) Vi må komme tilbake til en normal lønnsvekst der arbeidstakerne får en rettferdig del av verdiskapinga, sier Unio-leder Ragnhild Lied i en kommentar til rapporten fra Det tekniske beregningsutvalget (TBU) som ble lagt fram i dag.

– Utdanning og kompetanse må lønne seg

(13.02.2017) – Unio arbeider for et rettferdig og forutsigbart lønnssystem i staten, som sikrer at utdanning og kompetanse lønner seg. Denne rapporten blir en del av kunnskapsgrunnlaget for dette arbeidet, sier leder i Unio Stat, Petter Aaslestad.

Ny hovedavtale og hovedtariffavtale – Den norske kirke

(01.12.2016) Forhandlingene om hovedavtale og hovedtariffavtale for Forskerforbundets medlemmer i Den norske kirke er avsluttet, og tirsdag kveld 29. november ble protokollen mellom KA og arbeidstakerorganisasjonene undertegnet.

Meklingsløsning for Unio-forbundene i Virke (HUK-området)

(19.11.2016) Partene anbefalte i morgentimene lørdag meklingsmannens forslag til løsning gjeldende for Helse, Utdanning og Kulturområdet (HUK) i Virke.

Fellesopplæring i Hovedavtalen i KS

(17.11.2016) I september gjennomførte partene i KS-området fellesopplæring i Hovedavtalen for ledere, rådgivere og hovedtillitsvalgte. Her finner du presentasjon med manustekster samt filmer til bruk i kommuner og fylkeskommuner.

Enighet om ny tariffavtale ved Nasjonalmuseet

(17.11.2016) Tirsdag 15. november ble det ført forhandlinger mellom Arbeidsgiverforeningen Spekter og LO Stat, YS og Unio om ny tariffavtale for de ansatte ved Nasjonalmuseet.

Kan bli streik i museer, skoler, høgskoler og sykehus

(15.11.2016) Torsdag 17. november klokken 10.00 starter meklingen mellom Virke og Unio innenfor helse, utdanning og kultur (HUK-området). Dersom partene ikke finner en løsning innen meklingsfristen fredag 18. november klokken 24.00, kan det bli streik i flere virksomheter med medlemskap i Virke.

Mekling i Virke i november

(05.10.2016) 9. september brøt Unio-forbundene forhandlingene med Virke for medlemmene innen helse-, utdanning- og kultursektoren. Meklingstidspunktet er utsatt til 17. og 18. november. Blir det ikke løsning i meklingen, kan det bli streik fra lørdag 19. november.

Brudd i Virke-forhandlingene

(09.09.2016) Unio-forbundene brøt forhandlingene med Virke for medlemmene innen helse-, utdanning- og kultursektoren i natt kl. 01.05. Forbundene i Akademikerne og Lederne brøt samtidig.

Enighet i justeringsforhandlingene i Oslo

(07.09.2016) Unio har blitt enige med Oslo kommune i justeringsforhandlingene. Dermed er hovedtariffoppgjøret for 2016 ferdig.

Local Negotiations 2016

(16.08.2016) With effect from 1 July 2016, local negotiations shall be conducted at all state agencies.The local negotiations shall be completed by 30 November 2016. Download Claim Form and Guidelines here.

Lokale forhandlinger 2016

(16.08.2016) Det skal gjennomføres lokale lønnsforhandlinger i staten med virkning per 1. juli 2016. De lokale forhandlingene skal sluttføres innen 30. november. Her finner du kravskjema og veiledning til utfylling av skjemaet.

Hovedtariffavtalen i staten 2016–2018

(15.08.2016) Hefte med Hovedtariffavtalen i staten, revidert per 1. mai 2016, kan nå bestilles gratis fra sekretariatet. Våre lokallag i staten får heftet tilsendt fra Unio.

Viktig informasjon til deg som også er medlem i et forbund i Akademikerne

(24.06.2016) Det er inngått to hovedtariffavtaler i staten. Disse er forskjellige og arbeidsgiver må avklare hvilken hovedtariffavtale hver enkelt arbeidstaker skal følge.

Medlemmene sa ja i uravstemningen

(21.06.2016) Unio har gjennomført uravstemning for medlemmene i det statlige tariffområdet. Hele 94,5 prosent av dem som avla stemme, stemte ja til meklingsforslaget.

< Forrige 1 2 3 4 5  ... Neste >

Vis artikler fra

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet fra Forskerforbundet. Nyhetsbrevet sendes ut ca hver 14. dag.