Vis artikler fra

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet fra Forskerforbundet. Nyhetsbrevet sendes ut ca hver 14. dag.

Tariffnyheter

Her finner du siste nytt om lønnsoppgjørene (alle sektorer). For informasjon fra tidligere års lønnsoppgjør, velg årstall til venstre.

KS: Ansatte med høyere utdanning må prioriteres i årets lønnsoppgjør

(11.04.2019) Unio kommune overleverte i dag første krav i årets lønnsoppgjør i KS-området. Hovedkravet er at yrkene i kommunesektoren med høyere utdanning innenfor helse, skole og barnehage må gis en tydelig prioritering.

Enighet mellom Spekter og Unio

(10.04.2019) Det ble den 10. april oppnådd enighet mellom Spekter og Unio om de sosiale bestemmelsene for ansatte i helseforetakene.

Spekter: Innledende forhandlinger

(02.04.2019) De innledende forhandlingene i Spekter er gjennomført i dag. Unio kom til enighet med Spekter om forhandlingsløpet for alle andre virksomheter enn område 10, Helseforetak og område 13 Sykehus med driftsavtale.

– Utdanning må lønne seg bedre

(14.03.2019) Unios styre vedtok i dag Unios inntekspolitiske uttalelse for 2019. Denne vil være førende i årets lønnsoppgjør. – Det er på tide at arbeidstakerne får en rettferdig del av verdiskapingen. Arbeidstakere med høyere utdanning må få bedre uttelling for utdanningen sin, sier Unio-leder Ragnhild Lied.

Tariffoppgjørene 2019

(12.03.2019) Årets tariffoppgjør er et mellomoppgjør. Her er en oversikt over viktige datoer i forbindelse med oppgjøret i offentlig sektor:

– Rom for god reallønnsvekst i 2019

(12.03.2019) – Det er rom for god reallønnsvekst i 2019, slo Unio-leder Ragnhild Lied fast på Unios inntektspolitiske konferanse mandag. Unio samler sine tariffutvalg til inntektspolitisk konferanse hvert år. Konferansen skal gi en indikasjon på forventninger i forbindelse med det forestående lønnsoppgjøret.

Sjekk dine opplysninger!

(08.03.2019) Snart starter tariffoppgjøret 2019. Nå er det ekstra viktig at Forskerforbundet har riktig informasjon om deg som medlem. Logg inn på Min side og sjekk dine opplysninger.

Enighet i KA-forhandlingene

(26.10.2018) Torsdag 25. oktober ble det oppnådd enighet mellom partene om ny hovedtariffavtale for organisasjoner i KA-området (arbeidsgiverorganisasjonen for kirkelige virksomheter).

Kirkestreik unngått: Enighet i meklingen med KA

(19.09.2018) – Vi er lettet over å ha kommet til enighet om ny tariffavtale med KA, sier Kristian Mollestad, forhandlingsleder for Unio KA etter at meklingen er avsluttet natt til onsdag 19.september. Les mer hos Unio.

Enighet i Virke-oppgjøret

(07.09.2018) Torsdag kveld kom partene til enighet i hovedoppgjøret mellom Unio-forbundene og Virke i HUK-området (helse, utdanning og kultur). Hele 59 overenskomster mellom Unio-forbundene og Virke ble revidert. Les mer hos Unio.

Oslo: Enighet i justeringsforhandlingene

(29.08.2018) Unio kom sent tirsdag kveld til enighet med Oslo kommune om særskilte lønnsmessige tiltak – såkalte justeringer. Fortsatt gjenstår lokale forhandlinger før lønnsoppgjøret er endelig ferdig. Les mer hos Unio.

Lokale forhandlinger 2018

(27.08.2018) Det skal gjennomføres lokale lønnsforhandlinger i staten. For medlemmer av Forskerforbundet er virkningsdato 1. juli 2018. Her finner du mer informasjon om de lokale forhandlingene.

Local Negotiations 2018

(27.08.2018) With effect from 1 July 2018 *), local wage negotiations shall be conducted at all state enterprises. The local negotiations shall be completed by 31 October 2018.

KA: Veien videre etter brudd i forhandlingene

(22.08.2018) Riksmekleren har fastsatt mekling i kirkelig sektor tirsdag 18.september. Fristen for å komme til enighet er satt til midnatt samme dag som meklingen. – Vi håper at meklingen kan føre fram til en løsning, slik at vi unngår streik, sier Kristian Mollestad, forhandlingsleder i Unio KA.

Brudd i forhandlingene med Kirken

(16.08.2018) Det er brudd i forhandlingene om ny hovedtariffavtale mellom KA og flertallet av fagforeningene i kirken. Partene vil be Riksmekleren om assistanse til å finne en løsning. Unio har nå sendt varsel om plassoppsigelse.

< Forrige 1 2 3 4 5  ... Neste >