Vis artikler fra

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet fra Forskerforbundet. Nyhetsbrevet sendes ut ca hver 14. dag.

Tariffnyheter

Her finner du siste nytt om lønnsoppgjørene (alle sektorer). For informasjon fra tidligere års lønnsoppgjør, velg årstall.

Spørsmål og svar om statsoppgjøret

(28.05.2019) Fredag 24. mai kom Unio til enighet med staten i årets lønnsforhandlinger, etter mekling fjorten timer på overtid. Vi tok en prat med Forskerforbundets forhandlingssjef Jorunn Solgaard for å høre litt mer om resultatet av meklingen.

Reallønnsvekst for statsansatte. Streik avverget i staten.

(24.05.2019) Fredag 24. mai kom Unio til enighet med staten om årets lønnsoppgjør for statsansatte. Dermed blir det ikke streik. – Statsansatte er sikret reallønnsvekst gjennom sentrale tillegg. Det var vårt viktigste krav og det er jeg fornøyd med, sier forhandlingsleder Guro Elisabeth Lind.

Ingen kommunestreik - enighet mellom Unio og KS

(23.05.2019) Det ble løsning i meklingen mellom Unio kommune og KS. Dermed blir det ikke streik.

Nær løsning – eller krise? Om meklingsprosessen

(21.05.2019) Unio har samlet nyttig informasjon om hvilke regler som gjelder under mekling. Blant annet er det kun riksmeklerens kontor som har lov til å uttale seg underveis i meklingen. Partene kan ikke kommentere fra meklingsprosessen, kun informere etter at enighet eller streik er et faktum.

1000 statsansatte er streikeklare på høyskoler og universiteter og i politiet

(16.05.2019) Dersom meklingen i staten ikke fører frem innen fristen natt til 24. mai, vil Unio ta ut 1000 statsansatte i streik fra fredag morgen. Det gjelder blant andre ansatte på universiteter og høyskoler, ulike grupper i politiet, skatterevisorer, bibliotekarer og Nav-ansatte.

Kan bli streik i videregående skoler og ungdomsskoler over hele landet

(16.05.2019) Det er først og fremst lærere på ungdomstrinnet og i videregående skoler over hele landet som tas ut i streik om Unio og KS ikke blir enige i lønnsoppgjøret. Meklingsfrist er natt til fredag den 24. mai.

Brudd i kommunesektoren

(01.05.2019) Unio kommune fant ikke en forhandlingsløsning med KS i årets mellomoppgjør. Grunnen til bruddet er at den største gruppen med høyere utdanning, lærerne, får langt mindre enn andre grupper. Oppgjøret går nå til mekling.

Enighet i Oslo kommune

(01.05.2019) – Vi er fornøyde med at alle medlemsgruppene våre får reallønnsvekst, sier forhandlingsleder Aina Skjefstad Andersen i Unio Oslo kommune. Oslo kommune og Unio kom til enighet natt til 1. mai.

Brudd i statsoppgjøret

(30.04.2019) Det var ikke mulig å komme til en forhandlingsløsning i lønnsoppgjøret i staten, som nå går til mekling. – Statens tilbud var ikke godt nok på verken lønn eller pensjon, sier Unios forhandlingsleder Guro Elisabeth Lind.

Tariffoppgjørene 2019

(30.04.2019) Årets tariffoppgjør er et mellomoppgjør. Her er en oversikt over viktige datoer i forbindelse med oppgjøret i offentlig sektor:

Unio vil prioritere høyere utdanning i Oslo

(25.04.2019) Torsdag klokken 14 åpnet tariffoppgjøret i Oslo kommune. Unios hovedkrav er at høyere utdanning skal lønne seg, og at Oslo kommune tydelig må prioritere de med høyere utdanning i helse- og utdanningssektoren.

Unio krever reelt lønnsløft for statsansatte i lønnsoppgjøret

(23.04.2019) Klokken 12 i dag gikk startskuddet for lønnsforhandlingene i staten. Guro Lind leder forhandlingene på vegne av Unio stat. Hun krever reallønnsøkning for statsansatte.

KS: Ansatte med høyere utdanning må prioriteres i årets lønnsoppgjør

(11.04.2019) Unio kommune overleverte i dag første krav i årets lønnsoppgjør i KS-området. Hovedkravet er at yrkene i kommunesektoren med høyere utdanning innenfor helse, skole og barnehage må gis en tydelig prioritering.

Enighet mellom Spekter og Unio

(10.04.2019) Det ble den 10. april oppnådd enighet mellom Spekter og Unio om de sosiale bestemmelsene for ansatte i helseforetakene.

Spekter: Innledende forhandlinger

(02.04.2019) De innledende forhandlingene i Spekter er gjennomført i dag. Unio kom til enighet med Spekter om forhandlingsløpet for alle andre virksomheter enn område 10, Helseforetak og område 13 Sykehus med driftsavtale.

< Forrige 1 2 3 4 5  ... Neste >