Vis artikler fra

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet fra Forskerforbundet. Nyhetsbrevet sendes ut ca hver 14. dag.

Tariffnyheter

Her finner du siste nytt om lønnsoppgjørene (alle sektorer). For informasjon fra tidligere års lønnsoppgjør, velg årstall.

Tariffoppgjøret 2020

(21.02.2020) Årets tariffoppgjør er et hovedoppgjør. Her er en oversikt over viktige datoer i forbindelse med oppgjøret i offentlig sektor:

Unios forhandlingssjef ber NHO roe seg ned

(20.02.2020) – Egentlig er jeg ganske sur på dette. NHO snakker mot bedre vitende i pressen, sier Unios forhandlingssjef Klemet Rønning-Aaby. I Dagbladet Børsen avviser han at det er så problematisk at staten kom ut med høye tillegg i fjor.

Foreløpig TBU-rappport for inntektsoppgjørene 2020

(17.02.2020) Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene (TBU) la i dag frem en foreløpig rapport foran inntektsoppgjørene i 2020. Rapporten i endelig utgave vil foreligge i slutten av mars.

Tariffkonferansen i Unio markerte starten på lønnsoppgjøret

(17.01.2020) Denne uka møttes tillitsvalgte i Unio på Fornebu for å utveksle tanker i fellesskap om tariffoppgjøret. Mange bidro med gode tanker til felles beste.

Local Negotiations 2019

(03.07.2019) With effect from 1 July 2019, local wage negotiations shall be conducted at all state enterprises. The local negotiations shall be completed by 31 October 2019.

Lokale forhandlinger 2019

(03.07.2019) Det skal gjennomføres lokale lønnsforhandlinger i staten. For medlemmer av Forskerforbundet er virkningsdato 1. juli 2019. Her finner du mer informasjon om de lokale forhandlingene.

Hovedtariffavtalen i staten 2018–2020

(02.07.2019) Hefte med Hovedtariffavtalen i staten, revidert per 1. mai 2019, kan nå bestilles gratis fra sekretariatet.

Resultat i lønnsoppgjøret for kirkelige virksomheter 2019

(26.06.2019) Tirsdag 25. juni ble partene i KA-området enige i lønnsforhandlingene. – Vi er fornøyd med at rammen på årets lønnsoppgjør i kirken ble lik rammen i stat og kommune, sier Unio KAs forhandlingsleder Kristian Mollestad.

Enighet i Virke

(21.06.2019) Unio-organisasjonene kom 20. juni i havn med mellomoppgjøret 2019 for overenskomstene på Virke HUK-området. Forhandlingsresultatet innebærer at medlemmene får et økonomisk resultat på linje med oppgjørene for medlemmene i stat, kommune og Spekter.

Spørsmål og svar om statsoppgjøret

(28.05.2019) Fredag 24. mai kom Unio til enighet med staten i årets lønnsforhandlinger, etter mekling fjorten timer på overtid. Vi tok en prat med Forskerforbundets forhandlingssjef Jorunn Solgaard for å høre litt mer om resultatet av meklingen.

Reallønnsvekst for statsansatte. Streik avverget i staten.

(24.05.2019) Fredag 24. mai kom Unio til enighet med staten om årets lønnsoppgjør for statsansatte. Dermed blir det ikke streik. – Statsansatte er sikret reallønnsvekst gjennom sentrale tillegg. Det var vårt viktigste krav og det er jeg fornøyd med, sier forhandlingsleder Guro Elisabeth Lind.

Ingen kommunestreik – enighet mellom Unio og KS

(23.05.2019) Det ble løsning i meklingen mellom Unio kommune og KS. Dermed blir det ikke streik.

Nær løsning – eller krise? Om meklingsprosessen

(21.05.2019) Unio har samlet nyttig informasjon om hvilke regler som gjelder under mekling. Blant annet er det kun riksmeklerens kontor som har lov til å uttale seg underveis i meklingen. Partene kan ikke kommentere fra meklingsprosessen, kun informere etter at enighet eller streik er et faktum.

1000 statsansatte er streikeklare på høyskoler og universiteter og i politiet

(16.05.2019) Dersom meklingen i staten ikke fører frem innen fristen natt til 24. mai, vil Unio ta ut 1000 statsansatte i streik fra fredag morgen. Det gjelder blant andre ansatte på universiteter og høyskoler, ulike grupper i politiet, skatterevisorer, bibliotekarer og Nav-ansatte.

Kan bli streik i videregående skoler og ungdomsskoler over hele landet

(16.05.2019) Det er først og fremst lærere på ungdomstrinnet og i videregående skoler over hele landet som tas ut i streik om Unio og KS ikke blir enige i lønnsoppgjøret. Meklingsfrist er natt til fredag den 24. mai.

< Forrige 1 2 3 4 5 Neste >