Vis artikler fra

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet fra Forskerforbundet. Nyhetsbrevet sendes ut ca hver 14. dag.

Tariffnyheter

Her finner du siste nytt om lønnsoppgjørene (alle sektorer). For informasjon fra tidligere års lønnsoppgjør, velg årstall.

Partene i staten oppfordrer til å bruke partssamarbeidet også lokalt

(26.03.2020) De sentrale partene i staten kommer i dag med en felles uttalelse der de oppfordrer tillitsvalgte og ledere om å bruke det lokale partssamarbeidet for å finne de beste løsningene sammen. – Et godt og tillitsfullt partssamarbeid er avgjørende for å møte koronasituasjonen, heter det i uttalelsen.

Lønnsoppgjøret i staten utsettes til høsten

(19.03.2020) Partene i staten er enige om at hovedtariffavtalene videreføres og utløper uten oppsigelse den 15.september. Dermed er også tariffoppgjøret i staten formelt utsatt til høsten.

Lønnsoppgjøret utsettes

(13.03.2020) Som en følge av den alvorlige og usikre økonomiske situasjonen vi er i, blir årets forhandlinger om lønn og arbeidsbetingelser utsatt til august. I mellomtiden gjelder allerede inngåtte avtaler.

Nå er det lønnstakernes tur

(11.03.2020) Unios styre har vedtatt sine prioriteringer foran årets lønnsoppgjør. Seks år etter oljeprisfallet i 2014, og etter flere år med konjunkturoppgang, er det på tide at lønnstakerne får ta del i oppgangen. Unios styre har også uttalt seg om Korona-viruset i sin inntektspolitiske uttalelse i år.

Check your membership information

(04.03.2020) It is important that Forskerforbundet has the correct information about your membership before we start this year's central wage negotiations. Logg on to 'Min side' / My membership page and check that the information is correct.

Sjekk dine medlemsopplysninger!

(04.03.2020) Før tariffoppgjøret 2020 er det ekstra viktig at Forskerforbundet har riktig informasjon om deg som medlem. Logg inn på Min side og sjekk dine opplysninger. // Link to English version below //

Unios forhandlingssjef ber NHO roe seg ned

(20.02.2020) – Egentlig er jeg ganske sur på dette. NHO snakker mot bedre vitende i pressen, sier Unios forhandlingssjef Klemet Rønning-Aaby. I Dagbladet Børsen avviser han at det er så problematisk at staten kom ut med høye tillegg i fjor.

Foreløpig TBU-rappport for inntektsoppgjørene 2020

(17.02.2020) Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene (TBU) la i dag frem en foreløpig rapport foran inntektsoppgjørene i 2020. Rapporten i endelig utgave vil foreligge i slutten av mars.

Tariffkonferansen i Unio markerte starten på lønnsoppgjøret

(17.01.2020) Denne uka møttes tillitsvalgte i Unio på Fornebu for å utveksle tanker i fellesskap om tariffoppgjøret. Mange bidro med gode tanker til felles beste.

Lokale forhandlinger 2019

(03.07.2019) Det skal gjennomføres lokale lønnsforhandlinger i staten. For medlemmer av Forskerforbundet er virkningsdato 1. juli 2019. Her finner du mer informasjon om de lokale forhandlingene.

Local Negotiations 2019

(03.07.2019) With effect from 1 July 2019, local wage negotiations shall be conducted at all state enterprises. The local negotiations shall be completed by 31 October 2019.

Hovedtariffavtalen i staten 2018–2020

(02.07.2019) Hefte med Hovedtariffavtalen i staten, revidert per 1. mai 2019, kan nå bestilles gratis fra sekretariatet.

Resultat i lønnsoppgjøret for kirkelige virksomheter 2019

(26.06.2019) Tirsdag 25. juni ble partene i KA-området enige i lønnsforhandlingene. – Vi er fornøyd med at rammen på årets lønnsoppgjør i kirken ble lik rammen i stat og kommune, sier Unio KAs forhandlingsleder Kristian Mollestad.

Enighet i Virke

(21.06.2019) Unio-organisasjonene kom 20. juni i havn med mellomoppgjøret 2019 for overenskomstene på Virke HUK-området. Forhandlingsresultatet innebærer at medlemmene får et økonomisk resultat på linje med oppgjørene for medlemmene i stat, kommune og Spekter.

Spørsmål og svar om statsoppgjøret

(28.05.2019) Fredag 24. mai kom Unio til enighet med staten i årets lønnsforhandlinger, etter mekling fjorten timer på overtid. Vi tok en prat med Forskerforbundets forhandlingssjef Jorunn Solgaard for å høre litt mer om resultatet av meklingen.

< Forrige 1 2 3 4 5 Neste >