Vis artikler fra

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet fra Forskerforbundet. Nyhetsbrevet sendes ut ca hver 14. dag.

Nytt om lønnsoppgjør

Her finner du siste nytt om lønnsoppgjørene (alle sektorer). For informasjon fra tidligere års lønnsoppgjør, velg årstall.

Lønnsoppgjøret 2021 – samleside

(25.06.2021) Her finner du viktige datoer for lønnsforhandlingene i mellomoppgjøret 2021 og status for forhandlingene i de ulike områdene.

Enighet i første del av mellomoppgjøret i Virke

(21.06.2021) Unio-forbundene har forhandlet ferdig mellomoppgjøret 2021 i Virke, HUK-området. Forhandlingene omfattet Landsoverenskomsten (LOK) for Høgskoler, LOK for museer og LOK for Virksomheter § 26.

Unio i streik 2021

(16.06.2021) Streiken i kommunesektoren ble avsluttet ved tvungen lønnsnemnd fredag 4. juni (KS) og mandag 7. juni (Oslo kommune). Streiken i Spekter ble avsluttet onsdag 16. juni etter at Unio Spekter ba om frivillig lønnsnemnd.

Sykehusene: Trapper opp streiken – rammer prestisjeprosjekt

(09.06.2021) I dag ble Spekter meldt om at Unio trapper opp streiken ved sykehusene med en fase 3, fra tirsdag 15. juni. Det er Unio-medlemmer som jobber med utrullingen av helseplattformen i Helse Møre og Romsdal og Helse Nord-Trøndelag som nå tas ut i streik.

Lønnsnemnd: – Oslo var uinteressert i løsning

(08.06.2021) Streikeleder Aina Skjefstad Andersen i Unio Oslo er dypt skuffet over Oslo kommune. – De hadde bestemt seg, sier hun etter det ble innført tvungen lønnsnemnd i Oslo.

Stanser Unio-streiken: Handal er skuffet

(04.06.2021) Regjeringen har vedtatt tvungen lønnsnemnd. Steffen Handal er skuffet. – Når regjeringen griper inn, viser det hvor uunnværlige Unios grupper er, sier leder i Unio kommune, Steffen Handal.

Streik ved sykehusene

(04.06.2021) Riksmekleren klarte ikke å unngå streik ved sykehusene etter meklingen mellom Unio og Spekter. – Lønnstilbudet fra Spekter var altfor dårlig. Det er stor mangel på sykepleiere og spesialsykepleiere. Helseforetakene må ta dette samfunnsproblemet på alvor og gi et tilbud som kan bidra til å gjøre...

Dette betyr lønnsoppgjøret i staten for din lønn

(03.06.2021) Etter en lang mekling hos Riksmekleren, kom Unio til slutt til enighet med staten om lønnsoppgjøret for 2021. Her kan du se hva lønnsoppgjøret betyr for din lønn.

Spekter-mekling i gang

(03.06.2021) Meklingen for Unios medlemmer i Spekter startet onsdag formiddag. 313 Unio-medlemmer, de fleste sykepleiere, er meldt ut i streik i første fase som kan bli et faktum fredag 4. juni.

Støttet de streikende

(01.06.2021) Forskerforbundets leder hadde med kanelboller til sine medlemmer i streik ved Munchmuseet, i tillegg til et klokkeklart budskap: – Utdanningsgruppene i kommunene må sikres høyere lønn.

Informasjon om lønnsoppgjøret i staten

(29.05.2021) Torsdag 27. mai kom Unio til enighet med staten i meklingen i årets lønnsoppgjør. Også de tre andre hovedsammenslutningene – LO, YS og Akademikerne – aksepterte statens tilbud. Her kan du lese mer om hva lønnsoppgjøret innebærer for Forskerforbundets medlemmer i statlig sektor.

Streikefare ved norske sykehus

(28.05.2021) Nå kan det bli streik også i sykehusene. 313 Unio-medlemmer, de fleste sykepleiere, er meldt ut i streik i første fase som kan bli et faktum fredag 4. juni. – Vi håper selvsagt å komme til enighet i meklingen, men er forberedt på å streike hvis det er det som skal til, sier leder for Unio Spekter...

Til deg som er leder

(28.05.2021) Her er svar på spørsmål du som er leder kan trenge nå under Unio-streiken.

Oversikt over arbeidssteder i streik

(27.05.2021) Lurer du hvilke arbeidssteder som er tatt ut i streik? Finn oversikten over det her.

Enighet i mellomoppgjøret i staten

(27.05.2021) Unio kom i dag til enighet med staten i årets mellomoppgjør, 17 timer på overtid av meklingsfristen. – Vi er skuffet over at staten ikke gjør mer for å sette pris på sine ansatte, men har etter en nøye vurdering valgt å ikke gå til streik, sier Unio stats forhandlingsleder Guro Lind.

< Forrige 1 2 3 4 5  ... Neste >