Vis artikler fra

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet fra Forskerforbundet. Nyhetsbrevet sendes ut ca hver 14. dag.

Nytt om lønnsoppgjør

Her finner du siste nytt om lønnsoppgjørene (alle sektorer). For informasjon fra tidligere års lønnsoppgjør, velg årstall.

Fortjener ikke utdanningsgruppene i staten et lønnsløft?

(12.05.2022) Etter å ha hørt kritikken av Unios lønnspolitikk i staten, er vi nødt til å stille spørsmålet: Mener egentlig LO at utdanningsgruppene i staten fortjener et lønnsløft? Les innlegget av Guro Lind her.

Informasjon til medlemmer

(02.05.2022) Her finner du viktig informasjon om lønnsoppgjøret 2022.

Lønnsoppgjøret 2022 – samleside

(29.04.2022) Her finner du viktige datoer for lønnsforhandlingene i hovedoppgjøret 2022 og status for forhandlingene i de ulike områdene.

Brudd i lønnsforhandlingene i staten

(29.04.2022) Unio valgte i dag å bryte lønnsforhandlingene i staten. – Statens tilbud var rett og slett for dårlig. Jeg er skuffet over at staten ikke tar større ansvar for sine ansatte, sier Unio stat-leder Guro Lind. Oppgjøret går nå til mekling, med frist midnatt 23. mai.

Lønnsoppgjøret: Brudd i Oslo kommune

(29.04.2022) Unio har brutt årets forhandlinger med Oslo kommune. – For mye er fortsatt uløst, sier forhandlingsleder Therese Thyness Fagerhaug. Dermed går årets tariffoppgjør til mekling i slutten av mai.

Brudd i KS: – Avstanden for stor

(29.04.2022) Fredag ettermiddag valgte Unio kommune, sammen med de andre hovedsammenslutningene på arbeidstakersiden, å bryte tarifforhandlingene med KS. Steffen Handal, forhandlingsleder i Unio kommune, sier at det siste tilbudet fra KS var så langt unna Unios krav at det ikke var noen grunn til å gå videre...

Unio Oslo: Må ha høyere ramme enn frontfaget

(20.04.2022) For å ta igjen tapt lønnsutvikling og sikre reallønnsvekst for alle med lang utdanning, krever Unio Oslo kommune høyere ramme enn frontfaget i årets lønnsoppgjør.

Unio vil få på plass en ny tariffavtale i staten

(20.04.2022) – Målet vårt i årets lønnsoppgjør er å få på plass en ny tariffavtale som sikrer lønnsutviklingen til utdanningsgruppene. Det var budskapet til Unio stats leder, Guro Lind, da lønnsforhandlingene i staten startet i dag.

Sier streikefaren er reell: – Vi kommer til å kreve at etterslepet tas igjen

(07.04.2022) Det viser seg at utdanning ikke lønner seg, slår Unios forhandlingsleder Guro Lind fast – og viser til at frontfagsoppgjøret endte med en ramme på 3,7 prosent. Les mer i Khrono.

Unio kommune: – Vi må ta igjen det tapte – krever lønnsløft

(06.04.2022) – Det er lærermangel og sykepleiermangel. Nå krever Unio kommune reallønnsvekst til alle, en høyere ramme enn privat sektor – og ekstra midler til lærerne i skolen, sier forhandlingsleder Steffen Handal i Unio kommune.

Enighet med Spekter i innledende forhandlinger

(05.04.2022) Unio kom tirsdag kveld i mål med de første forhandlingene i Spekter. Økonomi var ikke tema for de innledende forhandlingene, men man har blitt enige om prinsipper for videre prosesser for tariffoppgjøret og frister for videre forhandlinger.

Det blir et vanskelig lønnsoppgjør i år. Her er sju spørsmål og svar om vårens lønnsforhandlinger.

(05.04.2022) Hva er egentlig frontfagsmodellen? Er det sannsynlig at det blir streik i år? Her er svar på sju spørsmål om lønnsoppgjøret du kanskje lurer på. Les mer i Forskerforum:

Unios inntektspolitiske uttalelse

(15.03.2022) Lønnsramma i offentlig sektor må opp. De to siste årene har ansatte i privat sektor tatt ut mer enn den kommuniserte ramma i frontfaget, og ansatte i offentlig sektor har blitt hengende etter lønnsmessig. Dette må kompenseres i årets tariffoppgjør.

TBU: Bekrefter behovet for høyere ramme i offentlig sektor

(18.02.2022) For andre år på rad kommer offentlig sektor dårlig ut. Særlig gjelder dette stat og kommune. Lønnsveksten i privat sektor ble også i fjor langt høyere enn i offentlig sektor. Tallene fra teknisk beregningsutvalg (TBU) som kom i dag bekrefter behovet for en høyere ramme for offentlig sektor, mener...

Utdanning må lønne seg – også i staten

(18.02.2022) De neste lønnsoppgjørene i staten må bidra til å utjevne den skjeve lønnsutviklingen. Og vårens lønnsoppgjør må være første steg. Utdanning må lønne seg – også i staten. Det skriver Guro Elisabeth Lind og Sigve Bolstad, leder og nestleder i Unio stat, i Dagsavisen.

< Forrige 1 2 3 4 5  ... Neste >