TARIFF 2014: Staten: Ja i uravstemningen

Unios medlemmer i staten har sagt ja til resultatet av lønnsoppgjøret. Dermed er årets tarifforhandlinger avsluttet og det blir ingen streik.
– Jeg er glad for at medlemmene sa ja til oppgjøret, sier Sigrid Lem, Unios forhandlingsleder i staten.

20.06.2014

Sigrid Lem

(Sigrid Lem)

– Resultatet var riktignok skuffende for Unios medlemmer, men streik er et svært alvorlig virkemiddel og må bare brukes når det er helt nødvendig å si fra. Så dårlig var ikke dette resultatet, sier Sigrid Lem.

Etter at meklingen i det statlige tariffoppgjøret var ferdig på formiddagen mandag 26. mai, gikk resultatet til uravstemning hos Unios medlemmer i staten. Avstemningen er nå avsluttet. Omlag 1/3 av de stemmeberettigede medlemmene deltok i uravstemningen. Resultatet fra de avgitte stemmene er 80 % ja, 17 % nei og 3 % blanke.

Resultatet er rådgivende for forhandlingsutvalget. Unios forhandlingsutvalg i staten har enstemmig godtatt tariffoppgjøret 2014, i samsvar med resultatet av uravstemningen. Resultatet er sendt Riksmekleren i dag og dermed er årets sentrale tarifforhandlinger i staten avsluttet.

– Vi har allerede begynt evalueringen av årets oppgjør og vil fortsette med den tidlig på høsten. Deretter begynner arbeidet med å legge en god strategi for oppgjøret i 2015, sier Sigrid Lem.