Kurs: Forskningsetikk

Påmeldingsfrist:
04. desember 2022
Antall plasser:

Hva gjør du når du står overfor forskningsetiske problemstillinger og dilemma?

Både tillitsvalgte og medlemmer kan oppleve situasjoner som omhandler mistanke om brudd på forskningsetiske normer eller god vitenskapelig praksis. Ofte kan det dreie seg om kompliserte saker, hvor skjæringsfeltet mellom f.eks. jus og etikk ikke er opplagt. Vi ser også at nye forskningsetiske dilemmaer oppstår som følge av mål om åpen, transparent og reproduserbar forskning.

Medlemsseminaret er rettet mot medlemmer og tillitsvalgte i Forskerforbundet. Hensikten er å belyse både forskningsetiske retningslinjer og aktuelle forskningsetiske utfordringer.

• 09.00 - 09.45

Vitenskapsombud ved OsloMet – hvilke erfaringer har jeg fått?

Presentasjon fra Trine B. Haugen, vitenskapsombud ved Fakultet for helsevitenskap (HV-fakultetet) ved OsloMet.

• 09.45 - 10.00

Kaffepause

• 10.00 - 10.45

Toward open and reproducible science in Norway - An introduction to the Norwegian Reproducibility Network (NORRN)

Presentation from Professor Timo Roettger (UiO), representing Norway’s Reproducibility Network (NORRN).
    The presentation will be held in English

• 10.45 - 11.00

Kaffepause

• 11.00 - 11.45

Forskningsetiske retningslinjer - belyst ved saker behandlet av NESH

ved Vidar Enebakk, sekretariatsleder i Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (NESH)

Du må logge inn for å melde deg på dette kurset.