Kurs: Etikk for tillitsvalgte

13. september 2022
Antall plasser:
30

Dette webinaret tar for seg etiske utfordringer som tillitsvalgte i Forskerforbundet kan støte på i sin hverdag. Det gir en systematisk innføring i etisk teori, koblet opp mot konkrete eksempler. Deltakerne lærer også om hva som kjennetegner et ytringsklima hvor det er normalt å si fra om kritikkverdige forhold, og om hva som skaper grobunn for tvilsom adferd i organisasjoner.

Øyvind Kvalnes

Filosofen Øyvind Kvalnes er professor ved Handelshøyskolen BI, hvor han underviser og forsker på etikk i organisasjoner. Han har blant annet skrevet bøkene Filosofisk førstehjelp (Cappelen Damm, 2022), Ytringsklima (Cappelen Damm Akademisk, 2022), og Etikk og bærekraft (Universitetsforlaget, 2019).

• 10.00 - 12.00

Del 1

• Etikkens verktøy: Hvilke begreper og teorier kan tillitsvalgte bruke i etisk utfordrende situasjoner?

• 12.00 - 13.00

Lunsj

• 13.00 - 15.00

Del 2

• Etikk og ytringsklima: Hvordan kan tillitsvalgte bidra til både ros og skapende motstand mellom kollegaer, og psykologisk trygghet til å ta opp kritikkverdige forhold?

• Moralpsykologi: Hvilke faktorer bidrar til (a) positiv og støttende og (b) uakseptabel adferd i organisasjoner? Hvordan kan tillitsvalgte bidra til mer av (a) og mindre av (b) på jobb?

• Med forbehold om endringer

Du må logge inn for å melde deg på dette kurset.