Kurs: Ledelse av omstillings- og endringsprosesser

Dato:
26. januar 2021
Tidspunkt:
Sted:
Zoom, WEBINAR
Påmeldingsfrist:
18. januar 2021
Antall plasser:
30

Et godt samarbeid mellom ledelsen og de tillitsvalgte kan gjøre prosessen rundt en omstilling bedre for de involverte. Er du som leder eller tillitsvalgt rustet til å håndtere en slik situasjon?

Kunnskap om ledelse av endring er nødvendig når virksomheter skal endre organisasjonsstruktur, digitalisere tjenester, justere arbeidsprosesser, effektivisere gjennom anskaffelsesprosesser eller nedbemanne. Lederens innsats i dette arbeidet er ofte avgjørende for hvorvidt omstillingene og endringene lykkes. Men hva skiller egentlig endringsledelse fra ledelse generelt?

Vi ønsker at våre tillitsvalgte inviterer med sine ledere til dette digitale seminaret. En digital møteplass vil ikke erstatte den fysiske møteplassen vi normalt skaper på disse seminarene, men vi ønsker likevel å legge til rette for at partene gjennom webinaret får mulighet til å kommunisere og få forståelse for hverandres roller inn i omstillingsprosessene. Det vil bli lagt opp til erfaringsutveksling underveis, og vi håper at webinaret vil bidra til at man får gjennomført omstillingsprosesser med best mulig resultat for både virksomheten og den enkelte ansatte.

Målsettingen er å gi tillitsvalgte og ledere forståelse for de forskjellige problemstillingene som må håndteres i en omstillingsprosess, samt gi konkrete innspill på hvordan disse kan løses, og å kunne identifisere hva som kjennetegner en vellykket omstillingsprosess.

Målgruppe

Webinaret er rettet mot ledere med personalansvar og tillitsvalgte i alle sektorer.

10.00–10.45   Hva kjennetegner en god prosess?

Trender, teori, forskning, trinnene i en vellykket prosess

10.45–11.05   Pause

11.05–11.50   Din rolle som leder og tillitsvalgt

Hvordan ivareta rollene i en tid hvor mange har hjemmekontor? Fjernledelse eller fjern ledelse?

11.50–12.35   Digital lunsj

12.35–13.20   Reaksjoner på endring

Hvordan ivareta våre medarbeidere og medlemmer som ledere og som tillitsvalgte?

13.20–13.40   Pause

13.40–14.25   Kommunikasjon rundt omstilling

Hvordan ivareta god informasjon og kommunikasjon i grupper? Hvordan gjennomføre gode en til en samtaler?

14.25–15.00   Oppsummering

Seminaret ledes av Cecilie Klæboe fra Advisi. Cecilie har lang erfaring som rådgiver innen leder- og organisasjonsutvikling, samt rekruttering og utvelgelse. Hun jobber primært med ledergrupper og lederutviklingsprogram. Hun har også erfaring som HR-sjef i privat sektor.

Du må logge inn for å melde deg på dette kurset.