Kurs: Oppmerksomt nærvær i den vanskelige samtalen

Dato:
15.-16. januar 2020
Tidspunkt:
Sted:
Solstrand Hotel & Bad, OS
Påmeldingsfrist:
04. desember 2019
Antall plasser:

Forskerforbundet inviterer tillitsvalgte til kurs i oppmerksomt nærvær.

Samtaler du som tillitsvalgt må ta kan by på mange ulike utfordringer; møte og tåle andres vanskelige følelser, klare å være både tydelig og ivaretakende på samme tid, holde fokus og regulere egne følelser. Dette kurset har som mål at du skal oppleve økt grad av tilstedeværelse, indre trygghet, og klarere oversikt over egne følelser og tanker. Slike kvaliteter er uvurderlige i «den vanskelige samtalen». Oppmerksomt nærvær er en nyttig sinnstilstand, både for personlig endring og for å oppleve aksept og selvmedfølelse. Det er imidlertid en evne som må trenes opp og holdes ved like. For at du skal få godt utbytte av dette kurset er det derfor viktig at du er innstilt på å øve på dette ca. 20 minutter daglig.

Stammen i dette kurset er praktiske øvelser forbundet med oppmerksomt nærvær, og teori som presenteres vil være praksisnær. Du vil lære øvelser som det er lett å ta i bruk i ulike sammenhenger i dagliglivet.

For at kurset skal bli mest mulig relevant for de utfordringene du møter i rollen som tillitsvalgt, oppfordres du til å dele egne opplevelser og erfaringer i de øvelsene der det er relevant.

Det er etterhvert gjort mye forskning på trening av oppmerksomt nærvær med positive resultater både hva gjelder; (1) forbedring av oppmerksomhet og empati; (2) opplevd tilfredshet (både på jobb og i livet generelt), reduksjon av stress og styrking av immunforsvar; (3) behandling av ulike typer psykiske plager som depresjon og angst. Forskningen tegner et bilde av at denne typer øvelser kan gi brede og varige effekter på grunnleggende personlige egenskaper som vil hjelpe oss - både direkte og indirekte - til å håndtere utfordringer på jobb på en bedre måte.

Målgruppe og læringsform

Dette kurset er rettet mot tillitsvalgte som ønsker å lære øvelser i oppmerksomt nærvær og som er innstilt på å øve på dette på daglig basis. Det har ingen krav til tidligere kompetanse, kurs eller erfaring. Kurset er opplevelsesbasert – ikke bare teoretisk – og det oppfordres til at deltakerne er aktive og bidrar i diskusjoner med egne opplevelser fra rollen som tillitsvalgt.

Det er kun 10 plasser per kurs og vi forutsetter at du kan delta på hele kurset for å få plass. Forskerforbundet dekker dine reise- og oppholdsutgifter i forbindelse med kurset.

Dette kurset kan du også ta på følgende datoer i 2020: 13.–14. mai, 29.–30. september, og 15.–16. desember.

Kursholder

Jaran de los Santos Olsen er psykolog ved Institutt for Psykologisk Rådgivning og har spesialistutdanning innen emosjonsfokusert terapi. Han har praktisert oppmerksomt nærvær i snart 20 år, hvorav 6 år på fulltid som buddhistmunk i Wat Pah Nanachat i Thailand.

• Onsdag 15. januar

• 10.30

Felles transport fra Flesland

• 12.00-13.00

Lunsj

• 13.00-16.30

• 19.30

Felles middag

• Torsdag 16. januar

• 09.00-12.00

• 12.00-13.00

Lunsj

• 13.00-16.00

• 16.00

Felles avreise

• Med forbehold om endringer

Du må logge inn for å melde deg på dette kurset.