Kurs: Historiefortelling som kommunikasjonsverktøy

05. november 2020
Antall plasser:
10

Siden tidenes morgen har vi skapt felles forståelse og mening gjennom å fortelle historier. Kultur, kunnskap, erfaringer og verdier har gått i arv gjennom historiene våre. I dag brukes historiefortelling overraskende lite. I stedet bombarderes vi med PowerPoint-presentasjoner, planer, grafer, tall og mengder med ord.

Fortellingen er en effektiv formidlingsform: Den vekker oppmerksomhet, skaper forståelse og gjør det enkelt for mottakeren å huske. Historier fargelegger og forsterker budskapene dine. Eksemplene trumfer fakta.

Målet er ikke å ta på seg en rolle eller å forkaste alt du gjør i dag, men å kunne flette gode historier og eksempler inn i budskapet ditt på en naturlig måte. En god historie vil gi enhver presentasjon et løft, og vil gi deg større påvirknings- og gjennomslagskraft.

På dette kurset vil du lære:

• Hvordan du finner den egnede historien
  • Tre ting du må tenke på før du begynner …
  • Strukturen i en god historie
  • Å bruke detaljer og dialog for å skape variasjon og spenning
  • Språklige triks for å fargelegge historien og få folk til å huske budskapet
  • Kunsten å fortelle en god historie: Om gester, mimikk, holdning og bevegelse

Målgruppe

Tillitsvalgte som har deltatt på kurs i retorikk og presentasjonsteknikk tidligere, og som har lyst til å lære mer. Det forventes aktiv deltakelse med både video og lyd.

Kursleder

Kursleder er Vibeke Holtskog. Hun har holdt kurs for Forskerforbundet siden 2017, og er også fast kursleder for bl.a. NITO og Tekna.

Du må logge inn for å melde deg på dette kurset.

Logg inn