Kurs: Retorikk og presentasjonsteknikk

14. mars 2019
Antall plasser:
10

Forskerforbundet inviterer tillitsvalgte og styremedlemmer til kurs i retorikk og presentasjonsteknikk.

På dette intensive todagerskurset vil du lære det grunnleggende innen retorikk og presentasjonsteknikk. Hva er oppskriften på en engasjerende presentasjon? Hvordan bygger du opp et overbevisende budskap? Hvordan får du tilhørerne til å forstå – og huske budskapet ditt? Hvordan bruker du stemme og kroppsspråk mest effektivt? Og hvordan takler du nervene? Du vil få veiledning og tips for å nå frem med ditt budskap på en overbevisende og troverdig måte, og for å få større innflytelse gjennom din kommunikasjon.

Kurset er basert på retorikkens prinsipper om talekunst som er nøkkelen til en god presentasjon. Deltakerne vil lære å planlegge, bygge opp og holde en god presentasjon, enten målet er å overbevise, lære bort eller påvirke.

Kurset veksler mellom teori og praktiske øvelser. Deltakerne vil holde flere presentasjoner i løpet av kurset, og du vil få personlige tilbakemeldinger og veiledning.

Målet for kurset er at du skal lykkes med både små og store formidlingsoppgaver, og bli tryggere, tydeligere og få større gjennomslagskraft i din rolle som tillitsvalgt.

Målgruppen er tillitsvalgte og styremedlemmer som ser behovet for å formidle med mer troverdighet og engasjement, og som ønsker å bli tryggere på seg selv og hvordan man fremstår i presentasjonssituasjoner.

Vi forutsetter at du kan delta på hele kurset for å få plass. Merk at det på grunn av tidlig kursstart er lagt til rette for ankomst allerede dagen før kursstart; gi beskjed i påmeldingsskjemaet dersom du ikke ønsker å benytte deg av bestilt overnatting.

Forskerforbundet dekker dine reise- og oppholdsutgifter i forbindelse med kurset.

Program:

Torsdag 25. april kl. 09.00–16.00

• Hva kjennetegner en god formidler?
  • Lynkurs i retorikk – og våre tre veier til overbevisning: Etos, logos og patos
  • Kunsten å få en god start: å bygge tillit og å fange – og holde på – interessen
  • Verbal og ikke-verbal kommunikasjon: ordvalg, stemmebruk og kroppsspråk
  • Hvordan fremstå som trygg når du er nervøs?

Kl. 19.30 Felles middag

Fredag 26. april kl. 09.00–16.00

• Retorikkens arbeidsfaser, en veiviser fra planlegging til fremføring
  • De 5 T’ene – å finne den røde tråden
  • Strukturhjelpere: Hamburger, stolpemanus og SØT-modellen
  • Å skape engasjement og forståelse
  • Å takle kranglefanter
  • Bruk og misbruk av hjelpemidler

Kursholder er Vibeke Holtskog fra Holtskog AS. Vibeke er utdannet språklærer med videreutdanning i retorikk, kommunikasjon og ledelse. Hun er brennende opptatt av kommunikasjon, og har siden 2009 spesialisert seg på kurs i retorikk og presentasjonsteknikk. Hun holder flere kurs for Forskerforbundet, og er også fast kursleder for bl.a. NITO og Tekna. Hun har nylig gitt ut boken «Formidling som funker» (Universitetsforlaget 2018).

Med forbehold om endringer

Du må logge inn for å melde deg på dette kurset.