Kurs: Stressmestring II – selvivaretakelse og relasjoner i tillitsvalgtrollen

20. august 2019
Antall plasser:
10

Forskerforbundet inviterer sine tillitsvalgte til kurs i stressmestring med hovedfokus på selvivaretakelse og relasjoner i tillitsvalgtrollen.

De aller fleste av oss vil ha perioder der vi opplever stress, uro, irritabilitet, selvkritikk, nedstemthet eller andre belastninger i rollen som tillitsvalgt. Nyere forskning på menneskers følelsesliv tyder på at mange av disse opplevelsene oppstår når det foregår følelser i oss som vi har mistet litt kontakten med, ikke forstår, ikke har mulighet til å vise eller ikke ønsker å vedkjenne oss. I tillegg påvirkes vi også av rammene på arbeidsplassen og vår psykologiske trygghet i arbeidsmiljøet. Noen følelser blir derfor vanskeligere å forstå og mestre enn andre: De kan bli både kaotiske, forvirrende og til lite hjelp i hverdagen. En sentral utviklingsarena for mange av oss er dermed å jobbe for å utforske, forstå, akseptere og uttrykke følelsene våre, for å få det bedre med oss selv og andre rundt oss – både privat og i roller på arbeidsplassen.

På dette kurset vil du få lære om følelser, følelsenes betydning, hvordan de kan komme til uttrykk på forskjellige måter og hva de kan komme av. Du vil også få gjøre ulike praktiske øvelser for å komme nærmere dine egne følelser og deres betydning, og lære hvordan du kan møte deg selv på en bedre måte når du har det vanskelig. Det vil også gjøres øvelser på hvordan du kan møte vanskelige følelser i andre mennesker.

Målgruppe

Kurset er rettet mot tillitsvalgte som ønsker å lære praktiske verktøy og øvelser til bruk i tillitsvalgtrollen. For å få optimalt utbytte av dette kurset, forutsettes det at deltakerne tidligere har deltatt på kurset Når tillitsvalgtrollen krever mye (stressmestring I).

Kurset er teorietisk og opplevelsesbasert, og det oppfordres til at deltakerne er aktive og bidrar i diskusjoner med egne opplevelser fra rollen som tillitsvalgt.

Kursholdere

Kursholdere er Aksel Inge Sinding og Sigrid M. Skeide fra Institutt for Psykologisk Rådgivning Oslo.

Aksel har spesialistutdanning innen emosjonsfokusert terapi og jobber primært med ungdom og voksne som strever med angst, depresjon, stress, utbrenthet, traumer og vanskelige relasjoner i livet sitt. Han brenner for god kunnskapsformidling om psykisk helse og har i en årrekke skrevet tekster, kronikker og artikler i media og i fagmiljøet i Norge. Aksel har blant annet samarbeidet mye med NRK radio og TV, hatt fast spalte i Aftenposten, og laget nettsiden følelseskompasset.no og skrevet boka «Klok på følelser».

Aksel Inge Sinding

Sigrid er privatpraktiserende psykolog og har en videreutdanning innen emosjonsfokusert terapi. Hun arbeider hovedsakelig med individualterapi, foreldreveiledning, veiledning av helsepersonell, samt fagformidling gjennom artikler og kurs. Hun er spesielt opptatt av å forstå hvordan man skaper gode møter preget av empati og trygghet.

Det er kun 10 plasser per kurs og du må kunne delta på hele kurset for å få plass.

• Tirsdag 01. oktober

• Kl. 12:00-13:00

Lunsj

• Kl. 13:00-16:30

• Kl. 19:30

Felles middag

• Onsdag 02. oktober

• Kl. 09:00-12:00

• Kl. 12:00-13:00

Lunsj

• Kl. 13:00-16:00

• Kl. 16:00

Felles avreise

• Med forbehold om endringer

Du må logge inn for å melde deg på dette kurset.

Logg inn