Kurs: Stressmestring II – selvivaretakelse og relasjoner i tillitsvalgtrollen

16. januar 2019
Antall plasser:
10

Forskerforbundet inviterer sine tillitsvalgte til kurs i stressmestring med hovedfokus på selvivaretakelse og relasjoner i tillitsvalgtrollen.

Du vil få lære om følelser, følelsenes betydning, hvordan de kan komme til uttrykk på forskjellige måter og hva de kan komme av. Du vil også få gjøre ulike praktiske øvelser for å komme nærmere dine egne følelser og deres betydning, og hvordan du kan møte deg selv på en bedre måte når du har det vanskelig. Det vil også gjøres øvelser på hvordan du kan møte vanskelige følelser i andre mennesker.

De aller fleste av oss vil ha perioder der vi opplever stress, uro, irritabilitet, selvkritikk, nedstemthet eller andre belastninger i rollen som tillitsvalgt. Nyere forskning på menneskers følelsesliv tyder på at mange av disse opplevelsene oppstår når det foregår følelser i oss som vi har mistet litt kontakten med, ikke forstår, ikke har mulighet til å vise eller ikke ønsker å vedkjenne oss, og vi i blir også påvirket av rammene på arbeidsplassen og vår psykologiske trygghet i arbeidsmiljøet. Slik blir noen følelser vanskeligere å forstå og mestre enn andre. De kan bli både kaotiske, forvirrende og lite til hjelp i hverdagen og by på mye psykisk smerte. En sentral utviklingsarena for mange av oss er dermed å jobbe for å utforske, forstå, akseptere og uttrykke følelsene våre, for å få det bedre med oss selv og andre rundt oss – både privat og i roller på arbeidsplassen.

Kurset er opplevelsesbasert – og ikke bare teoretisk. Dette forutsetter at deltakerne er aktive og bidrar i diskusjoner med opplevelser fra rollen som tillitsvalgt.

Kursholdere er Aksel Inge Sinding og Sigrid M. Skeide. Aksel er psykolog ved Institutt for Psykologisk Rådgivning i Oslo. Han har spesialistutdanning innen emosjonsfokusert terapi og jobber primært med ungdom og voksne som strever med angst, depresjon, stress, utbrenthet, traumer og vanskelige relasjoner i livet sitt. Han brenner for god kunnskapsformidling om psykisk helse og har i en årrekke skrevet tekster, kronikker og artikler i media og i fagmiljøet i Norge. Aksel har blant annet samarbeidet mye med NRK radio og TV, hatt fast spalte i Aftenposten, og laget nettsiden følelseskompasset.no og skrevet boka «Klok på følelser»; Sigrid er privatpraktiserende psykolog og har en videreutdanning innen emosjonsfokusert terapi (EFT). Hun arbeider hovedsakelig med individualterapi, foreldreveiledning, veiledning av annet helsepersonell samt fagformidling gjennom artikler og kurs. I sitt virke har hun vært spesielt opptatt av å forstå hvordan man skaper gode møter preget av empati og trygghet. Hun jobber også ved Institutt for Psykologisk Rådgivning Oslo.

Det er kun 10 plasser per kurs og vi forutsetter at du kan delta på hele kurset for å få plass. Forskerforbundet dekker dine reise- og oppholdsutgifter i forbindelse med kurset.

• Onsdag 20. februar

• 12:00 - 13:00

Lunsj

• 13:00 - 16:30

• 19:30

Felles middag

• Torsdag 21. februar

• 09:00 - 12:00

• 12:00 - 13:00

Lunsj

• 13:00 - 16:00

• 16:00

Felles avreise

• Med forbehold om endringer

Du må logge inn for å melde deg på dette kurset.