Kurs:

Tidspunkt:
Sted:
Påmeldingsfrist:

Forskerforbundet inviterer sine tillitsvalgte og styremedlemmer til kurs i presentasjonsteknikk og retorikk på Farris Bad i Larvik, 16.-17. januar 2018.

Forskerforbundet ønsker at tillitsvalgte og styremedlemmer skal fremstå som trygge og overbevisende i de forskjellige rollene man innehar i vervet. Målgruppen er tillitsvalgte og styremedlemmer som ser behovet for å formidle med mer troverdighet og engasjement, og de som ønsker å bli tryggere på seg selv og hvordan man fremstår i presentasjonssituasjoner.

På dette intensive todagerskurset vil du lære det grunnleggende innen retorikk og presentasjonsteknikk. Du vil få veiledning og tips for å nå frem med ditt budskap på en overbevisende og troverdig måte, og for å få større innflytelse gjennom din kommunikasjon.

Kurset er basert på retorikkens prinsipper om talekunst og viser deg hvordan dette kan brukes i praksis. Deltakerne vil gå gjennom hva som skal til for å planlegge, bygge opp og holde en god presentasjon. Kurset veksler mellom teori og praktiske øvelser. Du vil få mulighet til å holde flere korte presentasjoner begge dager, og du vil få personlige tilbakemeldinger og veiledning.

Målet for kurset er at du skal lykkes med både små og store formidlingsoppgaver, og bli tryggere, tydeligere og få større gjennomslagskraft i din rolle som tillitsvalgt.

Forskerforbundet dekker reise og opphold i forbindelse med kurset.. Vi forutsetter at du kan delta på hele kurset for å få plass.

Kursholder er Vibeke Holtskog fra Holtskog AS. Vibeke er utdannet språklærer med videreutdanning i retorikk, kommunikasjon og ledelse, og har spesialisert seg innen retorikk og presentasjonsteknikk. Hun er fast kursleder for bl.a. NITO og Tekna. Alle deltakerne vil motta kursbevis og et utfyllende kompendium etter kurset.

Program:

Tirsdag 16. januar, kl. 09-16

• Hva kjennetegner en god formidler?
  • Lynkurs i retorikk – og våre tre veier til overbevisning: etos, logos og patos
  • Den viktige innledningen: å skape tillit og interesse
  • Retorikkens arbeidsfaser, en veiviser fra planlegging til fremføring
  • De 5 T’ene – å finne den røde tråden
  • Strukturhjelpen: hamburger og stolpemanus

Onsdag 17. januar, kl. 09-16

• Verbal og ikke-verbal kommunikasjon: ordvalg, stemmebruk og kroppsspråk
  • Hvordan fremstå som trygg når jeg er nervøs?
  • Valg av språk og virkemidler for å påvirke
  • Å skape engasjement og begeistring
  • Bruk og misbruk av hjelpemidler

Med forbehold om endringer

Du må logge inn for å melde deg på dette kurset.

Logg inn