Presentasjonsteknikk og retorikk Bergen - Forskerforbundet

16. mai 2018
Antall plasser:
10

Forskerforbundet inviterer sine tillitsvalgte og styremedlemmer til kurs i presentasjonsteknikk og retorikk på Grand Hotel Terminus i Bergen den 13.-14. juni.

På dette intensive todagerskurset vil du lære det grunnleggende innen presentasjonsteknikk og retorikk. Hva er oppskriften på en engasjerende presentasjon? Hvordan bygger du opp et overbevisende budskap? Hvordan får du tilhørerne til å forstå – og huske? Hvordan bruker du stemme og kroppsspråk mest effektivt? Og hvordan takler du nervene? Du vil få veiledning og tips for å nå frem med ditt budskap på en overbevisende og troverdig måte, og for å få større innflytelse gjennom din kommunikasjon.

Kurset er basert på retorikkens prinsipper om talekunst og som er nøkkelen til en god presentasjon. Deltakerne vil lære å planlegge, bygge opp og holde en god presentasjon, enten målet er å overbevise, lære bort eller påvirke.

Kurset veksler mellom teori og praktiske øvelser, og deltakerne vil holde flere presentasjoner i løpet av kurset, og vil få personlige tilbakemeldinger og veiledning.

Målet for kurset er at du skal lykkes med både små og store formidlingsoppgaver, og bli tryggere, tydeligere og få større gjennomslagskraft i din rolle som tillitsvalgt. Målgruppen er tillitsvalgte og styremedlemmer som ser behovet for å formidle med mer troverdighet og engasjement, og de som ønsker å bli tryggere på seg selv og hvordan man fremstår i presentasjonssituasjoner.

Vi forutsetter at du kan delta på hele kurset for å få plass. Merk at det på grunn av tidlig kursstart er lagt til rette for ankomst dagen før. Forskerforbundet dekker reise og opphold i forbindelse med kurset.

Program:

Onsdag 13. juni kl. 09.00 – 16.00

• Hva kjennetegner en god formidler?
  • Lynkurs i retorikk – og våre tre veier til overbevisning: Etos, logos og patos
  • Kunsten å få en god start:: å bygge tillit og å fange – og holde på – interessen
  • Verbal og ikke-verbal kommunikasjon: ordvalg, stemmebruk og kroppsspråk
  • Hvordan fremstå som trygg når du er nervøs?

Felles middag kl. 19.00

Torsdag 14. april kl. 09.00 – 16.00

• Retorikkens arbeidsfaser, en veiviser fra planlegging til fremføring
  • De 5 T’ene – å finne den røde tråden
  • Strukturhjelpere: Hamburger, stolpemanus og SØT-modellen
  • Å skape engasjement og forståelse
  • Å takle kranglefanter
  • Bruk og misbruk av hjelpemidler

Kursholder er Vibeke Holtskog fra Holtskog AS. Vibeke er utdannet språklærer med videreutdanning i retorikk, kommunikasjon og ledelse, og har spesialisert seg innen retorikk og presentasjonsteknikk. Hun holder en rekke kurs for Forskerforbundet, og er også fast kursleder for bl.a. NITO og Tekna. Alle deltakerne vil motta kursbevis og et utfyllende kompendium etter kurset.

Med forbehold om endringer

Du må logge inn for å melde deg på dette kurset.