Kurs: Hersketeknikker

23. januar 2018
Antall plasser:
10

Forskerforbundet inviterer sine tillitsvalgte og styremedlemmer til kurs i hersketeknikker på Scandic Nidelven i Trondheim, 20.-21. februar 2018.

Har du opplevd å bli overkjørt eller latterliggjort, ikke å komme til orde, bli kalt ”lille venn” eller at viktig informasjon bevisst har blitt holdt unna deg? Har du blitt utsatt for oppgitte smil og himlende øyne? Eller har du opplevd å føle deg såret, og fått høre at ”du må jo tåle at jeg tuller litt med deg”? Da har du sannsynligvis blitt utsatt for en hersketeknikk. Hersketeknikker er uttrykksmåter og atferd som noen bruker for å få en annen person til å føle seg underlegen og dum. Mennesker som bruker hersketeknikker er først og fremst opptatt av å vise at de har makt; de ønsker å fremheve seg selv på bekostning av andre. Det er likevel viktig å huske at de ofte brukes ubevisst og tilfeldig, og ikke er planlagt. Kanskje bruker du selv hersketeknikker uten å være klar over det?

På dette kurset vil du lære om:

• hva hersketeknikker er og når møter du dem?
  • Berit Ås’ fem definerte hersketeknikker og andre vanlige hersketeknikker
  • ”herskeroller” som du bør være oppmerksomme på
  • hvordan hersketeknikkene virker
  • bevisst og ubevisst bruk av hersketeknikker
  • teknikker og mottrekk for å håndtere og bekjempe hersketeknikker
  • hva som fremmer og hva som hindrer god kommunikasjon i en vanskelig situasjon
  • hvordan du kan nå frem med dine argumenter på tross av at du møter hersketeknikker
  • riktig og bevisst bruk av kroppsspråk og stemme

Målet for dette kurset er at du skal kunne gjenkjenne ulike hersketeknikker; lære å handle på best mulig måte når du blir utsatt for en hersketeknikk; og bli mer bevisst hvordan du oppfattes og hvordan din kommunikasjonsmåte påvirker andre.

Kursholder er Vibeke Holtskog fra Holtskog AS. Vibeke er utdannet språklærer med videreutdanning i retorikk, kommunikasjon og ledelse, og har spesialisert seg innen retorikk. Hun holder en rekke andre kurs for Forskerforbundet, og er også fast kursleder for bl.a. NITO og Tekna.

Det er kun 10 plasser på dette kurs og vi forutsetter at du kan delta på hele kurset for å få plass. Forskerforbundet dekker reise og opphold i forbindelse med kurset.

Bekreftelse og praktisk informasjon om bestilling av billetter etc. sendes deltakerne etter at påmeldingsfristen har gått ut.

• Tirsdag 20. februar

• 12:00 - 13:00

Lunsj

• 13:00 - 16:30

Kurs i hersketeknikker

Pauser legges inn underveis

• 19:00

Middag

• Onsdag 21. februar

• 08:30 - 12:00

Kurs i hersketeknikker

Pauser legges inn underveis

• 12:00 - 13:00

Lunsj og avreise

• Med forbehold om endringer

Du må logge inn for å melde deg på dette kurset.

Logg inn