Kurs: Presentasjonsteknikk og retorikk

22. mars 2017
Antall plasser:
12

Forskerforbundet inviterer til kurs i presentasjonsteknikk og retorikk på Oscarsborg Hotel, 6.-7. juni.

KURSET ER FULLT.

Forskerforbundet ønsker at både tillitsvalgte og styremedlemmer skal fremstå som trygge og overbevisende i de forskjellige rollene man innehar i vervet. Vi inviterer derfor til kurs i presentasjonsteknikk og retorikk for gi deg muligheten til å lære kunsten å overbevise og formidle. Dette kurset er kun åpent for lokallagenes styremedlemmer.

På dette intensive todagerskurset vil du lære det viktigste innen retorikk og presentasjonsteknikk. Du vil få veiledning og tips for å nå frem med ditt budskap på en overbevisende og troverdig måte, og for å få større innflytelse gjennom din kommunikasjon.

Kurset er basert på retorikkens prinsipper om talekunst og viser deg hvordan dette kan brukes i praksis. Deltakerne vil gå gjennom hva som skal til for å planlegge, bygge opp og holde en god presentasjon.

Målet for kurset er at du skal lykkes med både små og store formidlingsoppgaver, og bli tryggere, tydeligere og få større gjennomslagskraft i din rolle med styreverv.

Kurset veksler mellom teori og praktiske øvelser. Du vil få mulighet til å holde flere korte presentasjoner begge dager, og du vil få personlige tilbakemeldinger og veiledning. Det er kun 10 plasser per kurs og vi forutsetter at du kan delta på hele kurset for å få plass. Merk at det på grunn av kurssted er lagt opp til ankomst kvelden før kursstart. Forskerforbundet dekker reise og opphold i forbindelse med kurset.

Kursholder er Vibeke Holtskog fra Holtskog AS. Vibeke er utdannet språklærer med videreutdanning i retorikk, kommunikasjon og ledelse, og har spesialisert seg innen retorikk og presentasjonsteknikk. Hun er fast kursleder for bl.a. NITO og Tekna.

Forskerforbundet dekker reise og opphold i forbindelse med kurset.

Program:

Tirsdag 6. juni, kl. 09-16

• Hva kjennetegner en god formidler?
  • Lynkurs i retorikk – og våre tre veier til overbevisning: etos, logos og patos
  • Den viktige innledningen: å skape tillit og interesse
  • Retorikkens arbeidsfaser, en veiviser fra planlegging til fremføring
  • De 5 T’ene – å finne den røde tråden
  • Strukturhjelpen: hamburger og stolpemanus

Onsdag 7. juni, kl. 09-16

• Verbal og ikke-verbal kommunikasjon: ordvalg, stemmebruk og kroppsspråk
  • Hvordan fremstå som trygg når jeg er nervøs?
  • Valg av språk og virkemidler for å påvirke
  • Å skape engasjement og begeistring
  • Bruk og misbruk av hjelpemidler

Kurset veksler mellom teori og praktiske øvelser. Du vil få mulighet til å holde flere korte presentasjoner begge dager, og du vil få personlige tilbakemeldinger og veiledning. Alle deltakerne vil motta kursbevis og et utfyllende kompendium etter kurset.

Med forbehold om endringer

Du må logge inn for å melde deg på dette kurset.